Generalforsamling 2021 - Ungdomsudvalgets beretning

02. juli 2021 kl. 10:59

Årsberetning fra UU 2020

Man kan vist roligt sige, at 2020 på alle måder, var et meget usædvanligt år under Covid-19 – også her i SIK.

Vi startede året ud med en aflyst skolefodboldturnering, som ellers plejer at være vinterens tilløbsstykke og en festlig begivenhed for distriktets skoler.

Enkelte af de ældste årgange i Ungdommen nåede lige at starte op med vintertræningen og få træningskampe, men ingen kom rigtig i gang før vi for alvor blev lukket helt ned midt i marts - og derfra bare kunne være tilskuere til, at forårssæsonen smuldrede og ikke ville blive mulig at afvikle.

Den totale nedlukning ramte os alle og ikke mindst vores klub og det fællesskab vi har. U19 drengens USA tur, der pga. coronaen, blev ændret til en rejse til La Santa Sport blev umulig at gennemføre, og det samme blev flere planlagte sociale arrangementer blandt holdene.

Men flere opfindsomme og kreative trænere, nægtede at lade sig kue. Træningsøvelser blev delt og sjove konkurrencer og udfordringer, med de fedeste præmier, blev lavet, for at holde kontakten til og modet oppe for vores medlemmer. Tak til Jer, der på hver jeres måde bidrog til dette. I gjorde en forskel, da det hele var lidt trist.

18. maj 2020 var en glædens dag, for det var dagen, hvor vi igen fik lov til at genoptage træningen - selvfølgelig under et væld af restriktioner, regler og anbefalinger, som skulle overholdes, og som med få dages varsel igen blev ændret.  Anlægget skulle deles op i zoner, med den rigtige afstand, vi skulle monitorere hvem, der spillede med hvem og hvornår, der skulle sprittes af både før og efter…. Og ja, jeg kunne blive ved. Og jeg tror aldrig, at DBU’s hjemmeside er blevet så ofte besøgt, som i den periode, for deres Coronaprotokol var og blev udgangspunktet for vores færden på anlægget.

Men her…. Et år efter må jeg bare sige, at det klarede vores trænere og spiller med BRAVOUR. Hvor har I bare været tålmodige og omstillingsparate, selvom det til tider var temmelig bøvlet og omstændigt. Men I forstod at holde fokus på det, der kunne lade sig gøre.

Men hvorom alting var, så lykkedes det alligevel DBU under forårets genåbning, at lave noget der minder om en erstatning for forårets aflyste turnering – nemlig CUP 2020, der gav vores hold et par kampe inden sæsonen sluttede, og alle kunne gå på sommerferie med lidt fodbold i benene.

I sommerferien lykkedes det at afvikle årets fodboldskole med lidt under 100 deltagere, trods restriktioner. Fodboldskolen er og bliver et tilløbsstykke for de yngre årgange og derfor vælger SIK forsat at investerer i dette, for vores yngre medlemmernes skyld.

Efterårssæsonen blev skudt i gang og lovede positivt. Mini Skawcup blev gennemført efter alle ”corona-kunstens-regler”. Stor respekt for folkene bag dette, der på de vilkår, alligevel formåede at gennemføre et fuldt tilmeldt og veltilrettelagt cup for såvel vores egne mikro – og ungdomshold, samt mange andre udenbys klubber. Det var en fornøjelse at være på anlægget de dage i august, hvor selv vejret var med os.

Efterårets turneringer blev for de fleste spillet færdige, inden der igen blev lukket ned for fodbolden.

Så som jeg startede ud med, ja så blev 2020 et meget usædvanligt fodboldår.

På landsplan, medførte det en så stor tilbagegang af unge aktive fodboldspillere, at selv DBU har måtte forholde sig til det.

SIK er heller ikke gået fri for udmeldinger, og det især blandt de ældre årgange i ungdommen på både pige og drenge siden. Men til gengæld ser vi en massiv tilgang til mikroafdelingen -en sandkasse med over 30 spillere til træning og det samme ved flere andre hold. Og det er jo glædeligt.

Afslutningsvis vil jeg endnu engang benytte lejligheden til at takke alle vores dygtige trænere. I fortjener al den anerkendelse og ros I kan få for jeres indsats. Tak for jer og det store stykke arbejde I lægger i jeres trænergerning, for jeres spillere og for klubben. Vi ved, at sådan nogle som jer ikke hænger på træerne!

I UU ser vi frem til et fortsat positivt samarbejde med både trænere, ledere, bestyrelse, Vennerne, vores Stadioninspektør, Fonden og alle andre, der har tilknytning til SIK.

Louise Gajhede, SIK Ungdoms Udvalg