Formandens beretning Generalforsamling 2020

09. oktober 2020 kl. 17:19

Formand Jens Sømand Larsens årsberetning:

Efter at klubben havde været uden formand i en rum tid blev jeg valgt ind til at varetage posten.

Et hverv jeg både havde set frem til og frygtet. Når man sidder som formand i en klub baseret på frivilligt arbejde, ved man godt, at der skal lægge mange timer i arbejdet, men at der skulle lægges SÅ mange er nok kommet lidt bag på mig☺

Men når det er sagt, vil jeg også sige, at det er et hverv, der er utroligt berigende – det er dejligt at være med til at gøre en forskel for byens børn og unge og jeg ved, at alle de frivillige kræfter, der er i klubben arbejder for samme sag. Det er givende at være en del af noget stort.

I foråret 2019 blev klubben begunstiget af en flot donation på 50.000 kr fra Leif Luffe Lundholm. Denne donation skulle komme ungdommen til gode og er blevet brugt diverse rekvisitter – herunder nye bolde.

Vi er også blevet begunstiget med 10.000 kr fra Skagen Festival, hvilket vi er rigtig glade for. Denne donation er kommer SIK til gode, grundet det gode samarbejde mellem Fonden og Skagen Festival.

I 2019 havde vi en fantastisk Skaw Cup med 47 tilmeldte hold fra Norge, Sverige og Danmark.

AC Horsens, AAB, Vejle, Hobro og SIK fra Danmark og Hammarby fra Sverige.

Skaw Cup 2019 blev både en sportslig og økonomisk succes. Og stævnet viser på smukkeste vis, hvad vi kan sammen.
Men stævnet kan også andet end at skabe god økonomi og sammenhold. Vi har også haft besøg af store talenter.
I 2015 spillede Erling Braut Haaland for Bryne i Skaw Cup i dag en stor stjerne i Dortmund. I 2019 udgaven havde vi besøg af Jeppe Kjær som spillede for AC Horsens og som i år blev solgt til Ajax Amsterdam.

Skaw Cup blev en fantastisk uge med masser af ros for afviklingen, samt gode fodboldbaner.

At 2020 blev uden en Skaw Cup får ikke kun betydning for vores økonomi, men både SKFC, Skagen Sportscenter og Aalbæk sportscenter mistede stor omsætning.

Hvad der skal ske i 2021 kommer helt an på, hvordan situationen omkring Covid-19 udvikler sig. Vi har brug for noget at stå sammen om og være stolte af. Derfor er vi i tæt dialog med centrene og IOR om hvilken vej vi kan gå, for at der kommer en eller anden udgave. Vi håber og beder til normaliserede forhold, men vi bliver også nødt til at sætte ambitionerne for vores økonomi efter værst tænkelig scenarie.

Skaw Cup og Mini Skaw Cup er nogle af de helt store drenge, når vi taler om økonomisk fundament i klubben – her tænker vi ikke mindst på den omsætning, cuppene skaber for bl. a. vores cafeteria.

Ligeledes afholdte SIK´s venner fiskebord, ganske som de plejer, hvilket endnu engang var et stort tilløbsstykke for både lokale, deltagere i cuppen og turister i al almindelighed. Vi takker endnu engang for en flot gave i forbindelse med SIK´s 75 års jubilæum 2020 samt det gode og givende samarbejde.

Året 2019 var også året, hvor der skulle ske lidt nyt i cafeteriet. VI fik lavet en aftale med Fonden for Skagen Stadion om at ansætte Theis Fonseca Holmene som ny cafeteriabestyrer. Denne gang besluttede vi at ansætte i en periode på 8 mdr., for at holde lønomkostningerne nede.  Vi ville gerne skabe et helt nyt koncept – her så vi Theis og hans kæreste Benedicte som oplagte kandidater. Det unge par skulle have været startet op i foråret 2020 og var helt klar og friske til det, men desværre satte Covid-19 en stopper for det. Som følge af det fik de heller ikke lov til at snuse til Skaw Cup og Mini Skaw Cup. Theis og Benedicte har brugt megen energi og tid på at åbne en café der rummer både gamle kendinge og helt nye og spændende tiltag. De er et par, der er fyldt med gode ideer til at udvikle cafeen – og de er allerede godt på vej. Vi, i bestyrelsen, er meget glade for den måde cafeen udvikler sig på, og vi håber, at denne udvikling kan fortsætte.

Klubben er, som sagt, baseret på frivillige hænder og derfor var det dejligt at se, at der var en stor flok, der havde tid og lyst til at give en hånd med, da der skulle ordnes på udeområdet. Denne dag blev brugt på at male bander, sætte net op bag bane 4, fræse træstubbe væk og meget mere. Det var en dejlig dag og jeg håber, at vi endnu en gang kan kalde til samling, når behovet melder sig.

2020 har været præget af Covid-19 og alle de store udfordringer, det har givet os. Vi har forsøgt, efter bedste evne, at leve op til sundhedsmyndighedernes anbefalinger og regler, hvilket har betydet, at vi ikke har kunnet tilbyde vores spillere at klæde om på stadion og at vi, i en periode, har været nødt til at tilrettelægge træningerne således, at vi hele tiden har haft mulighed for at overvåge eventuelle smittekæder. Vi startede efterårssæsonen op under forholdsvis normale omstændigheder, selv om der stadig sprittes af og monitoreres.

Herfor vil jeg gerne takke dig, Louise Gajhede, for det store stykke arbejde, du har udført!

Idet år 2020 har budt på aflysning af Skaw Cup og Fiskebord, bliver vi nødt til at se ind i 2021 med økonomisk mådehold. For klubben betyder det færre investeringer og arrangementer i klubregi. Heldigvis var det muligt at afholde Mini Skaw Cup, der på baggrund af en super flot og struktureret tilrettelæggelse af arbejdet i gruppen bag Mini Skawcup, kunne gennemføres, endda med et flot deltagerantal samt et fantastisk resultat på bundlinjen.  Super flot gået af teamet bag Mini Skaw Cup!

Vi kender ikke morgendagen og dermed heller ikke hvordan hele situationen omkring corona vil udvikle sig, men vi ved, at vi i bestyrelsen sammen med trænere og ledere vil gøre alt, hvad vi kan for at resten af 2020 og 2021 bliver fyldt af gode stunder og masser af træning på anlægget, og at vi kører en sund økonomi igennem 2021.

Men det er også vigtig, at vi står sammen og hjælper hinanden, vi kan ikke klare dette alene. At drive en klub som vores kræver, at der står frivillige klar til at hjælpe på alle poster i klubben, når det bliver efterspurgt på Facebook og hjemmesiden.

Vi gør dette for, at vores medlemmer kan spille fodbold på et velplejet anlæg og have trænere som står klar til at modtage børn og unge i Skagen Idræts Klub.

Til sidst vil jeg gerne takke min bestyrelse for det gode og tillidsfulde samarbejde. Jeg vil også takke  SIK´s venner og Fonden for et godt samarbejde - samt sende en tak til alle vores trofaste sponsorere - uden jer vil det ikke være muligt at drive en klub som vores.

SAMMEN STÅR VI STÆRKEST.